Er spelen verschillende uitdagingen binnen pleegzorg, waaronder vroegtijdig afgebroken plaatsingen (breakdowns) en pleegouders die stoppen omdat ze te weinig ondersteuning ervaren. De publiekscampagne brengt de impact van Mockingbird voor het voetlicht.

Roza Freriks, directeur-bestuurder Stichting Ondersteuning Pleeggezin: “Pleeggezinnen zijn onmisbaar voor kinderen die tijdelijk niet thuis kunnen wonen. Maar zorgen voor een pleegkind is niet altijd eenvoudig. Dankzij Mockingbird krijgen pleeggezinnen steun van andere pleeggezinnen, wat helpt om pleegouders te behouden en verhuizingen voor kinderen te voorkomen. Voor de kinderen biedt dat vangnet een veilige haven waar ze vriendjes en vriendinnetjes maken die in een vergelijkbare situatie zitten als zij.’’

Campagne ontwikkeld door Kinderpostzegels

De campagne is ontwikkeld door Kinderpostzegels, in samenwerking met Ondersteuning Pleeggezin. Kinderpostzegels is een van de partners van Mockingbird. Dankzij gelden van Kinderpostzegels, Nationale Postcode Loterij en Oranje Fonds kan Ondersteuning Pleeggezin Mockingbird introduceren en implementeren in Nederland. Met de campagne laten Kinderpostzegels en Nationale Postcode Loterij aan de kopers van onder andere postzegels en loten zien welke impact hun donatie voor Mockingbird heeft en kan hebben op de Nederlandse pleegzorg.   

Bekijk de campagne, met alle video’s en interviews, op de website van Kinderpostzegels. 

We willen iHub pleegzorg & gezinshuizen en Combinatie Jeugdzorg – en de pleegouders en (pleeg)kinderen uit hun constellaties – bedanken voor de realisatie van de campagne.